Tips en veelgestelde vragen
Hieronder vind u een aantal handige tips om uw voertuig door de APK te krijgen. Ook vind u hier de meest gestelde vragen. Heeft u nog andere vragen? Stuur ons een mail.
De RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) heeft een controlerende taak op de APK-keuringsstations en voert daarvoor ook steekproeven uit. Mocht uw auto in de steekproef vallen dan MOET de auto bij het keuringsstation blijven totdat de steekproefcontroleur de auto heeft gekeurd. Deze controleur moet binnen anderhalf uur na de afmelding bij het keuringsstation verschijnen.
U mag dan altijd gebruik maken van onze leenfiets.
Functioneert de kachelblazer?
Ook dit is een vereiste voor de APK-keuring ivm de voorruitontwaseming.
Auto’s van voor september 1971 zijn niet verplicht een kachelaanjager te hebben.
Werken alle gordels?
De gordels moeten blokkeren wanneer er hard en snel aan getrokken wordt. De gordels mogen geen sporen van slijtage tonen. Rafeling en scheuren zijn reden tot afkeuren. De gordelsluitingen moeten goed functioneren. Gordels zijn niet verplicht in auto’s waarvan de datum afgifte kentekenbewijs deel 1 van vóór 1971 is.
Veel mensen verstoppen de gordels van de achterbank onder de zitting. Deze moeten ook gecontroleerd worden. Om het keuringsproces sneller te laten verlopen kunt u voor de keuring de gordels weer boven de zitting brengen.
Werkt de verlichting?
Alle lampen moet goed functioneren, zowel voor als achter. Test je koplampen, richtingaanwijzers, achteruitrijlichten en remlichten. Vergeet ook niet de kentekenplaatverlichting.
Je lampen testen kun je het beste met iemand samen doen. Want je eigen remlichten testen, dat gaat niet zo makkelijk (of parkeer met de achterkant tegen een muur).
Zijn de ruitenwissers niet gescheurd en werkt de ruitensproeier naar behoren? Test dit van te voren!
Ruitensproeiers zijn niet verplicht voor auto’s van voor september 1971.
Zijn de kentekenplaten goed leesbaar? Kentekenplaten waarvan de cijfers en/of letters niet goed leesbaar zijn is een reden voor afkeur.
Is de trekhaak niet voor de kentekenplaat gemonteerd? Het kenteken moet goed leesbaar zijn voor een persoon die 20 meter achter het voertuig staat.
Een goedgekeurd kentekenplaat ziet eruit zoals op de afbeelding.
Is kentekenbewijs deel 1 aanwezig? Dit deel met de voertuiggegevens moet compleet zijn. Dit houdt in dat er niets afgescheurd of gebroken mag zijn, en dat er ook geen eigenmachtige wijzigingen en/of aanvullingen op mogen zijn gemaakt. Dit deel is niet meer verplicht om bij te hebben voor de keuring maar maakt het werk voor onze keurmeesters een stuk makkelijker en sneller! Ook is het fijn als u een vorige, oude keuringsrapport bij hebt.